Oldtimer
Spis treści
Definicja
Oldtimer-ami nazywamy pojazdy silnikowe, głównie samochody, które mają wiek co najmniej 25 lat i rozwiązania techniczne zastosowane przy produkcji spełniają standardy czasów w których zostały wyprodukowane. Musza posiadać przynajmniej 75% oryginalnych części i nie mogą być produkowane od 15 lat. Oldtimery, które biorą udział w normalnym ruchu drogowym muszą przejść wydłużony okres rejestracji. Wymagane dokumenty to biała karta, wypis do ewidencji i opinia rzeczoznawcy. Pojazdy zabytkowe nie muszą być dostosowane do wymogów technicznych, które wymaga polskie prawo drogowe. Takie auta posiadają specjalne żółte tablice rejestracyjne.
- Polska tablica rejestracyjna pojazdu zabytkowego
Klasy oldtimerów
Obecnie, kategoryzacja samochodów zabytkowych odbywa się według 7-stopniowego schematu
Klasa | Oznaczenie | Rok produkcji |
---|---|---|
A | Przodek | do 1904 roku |
B | Weteran/Cesarz | 1905-1918 |
C | Archiwalny/Vintage | 1919-1930 |
D | Post Vintage | 1931-1945 |
E | Powojenny | 1946-1960 |
F | Gospodarczy | 1961-1970 |
G | Yountimer | 1971-1980, czasami też do 1990 |
Dla Youngtimerów należy zwrócić uwagę, że podane daty w tabeli są przybliżone. Czasem 15-letni samochód może zaliczać już się do Youngtimerów. Samochody wyprodukowane w latach 1971-80 zalicza się do "pierwszej generacji", a w latach 1981-90 "drugą generacją". Istnieją przypadki w których ciężko stwierdzić, czy dany model jest już oldtimerem, czy jeszcze youngtimerem i bardziej precyzyjna definicja nie jest możliwa.
Społeczności skupiające wokół siebie miłosników klasycznej motoryzacji w ocenie, czy auto można nazwać olditmerem mogą sugerować się następującymi czynnikami:
- auto nie jest już częścią codziennego użytkowania dró
- posiada niespotykany deisgn, rozwiązania techniczne.
- pochodzi z niespotykanej rzadkiej serii.
Stan Techniczny
Ocena stanu technicznego oparta jest na klasach 1-6:
- Klasa 1 odpowiada pojazdowi, który został w pełni odrestaurowany z wielką staranością i dbałością o szczegóły. Zbudowany na oryginalnych, pierwotnych częściach - ze szczególnym naciskiem na silnik i skrzynię biegów. Kolor lakieru i wnętrza dokładnie wzorowany na oryginalnym stanie.
- Klasa 2 W tym przypadku oldtimer może posiadać drobne ślady użytkowania. Dopuszczalne są również niewielkie modyfikacje jednostki napędowej. Plamy rdzy są niedozwolone.
- Klasa 3 - rdza jest tolerowana, ale nie można znajdować się na elementach nośnych. Nie wymagany jest również oryginalny motor, ale warunki techniczne muszą być porównywalne do stanu pierwotnego. Charakterystyczną cechą pojazdów zabytkowych 3 klasy jest zdolność do jazdy, co nie jest wymagane w pojazdach 4 klasy i niższych.
- Klasa 4 - egzemplarze, które zawsze są eksponatami do prac renowacyjnych
- Klasa 5 - pojazdy są jeszcze w gorszym stanie ogólnym, ale do naprawy przy dużym zaangażowaniu, jeśli części zamienne są dostępne w wystarczającej ilości od producenta lub kanałami prywatnymi.
- Klasa 6 - Pojazdy o wartości złomu.
Skóra w oldtimerach
Starzejąca się skóra przez lata, posiada rozmaite uszkodzenia. Problemy są różnorodne. Od ogólnych zabrudzeń, przez pleśń, kruche i suche tapicerki, pęknięcia w powierzchni.
- Zniszczona skóra w klasycznych samochodach
- Skóra w klasycznych pojazdach z piękną patyną
- Oldtimer z nową skórą, ale z odwzorowaniem każdego szczegółu w stosunku do oryginału
Już pierwsze pojazdy silnikowe posiadały tapicerki skórzane, odziedziczając je ze środków lokomocji poprzedniej epoki (bryczki, wozy, dorożki). Pierwotnie skóry były garbowanie roślinne, nie barwiona powierzchniowo, które były impregnowane za pomocą tłuszczy i olejów. Barwienie skóry powierzchniowo pojawiły się w latach 70-tych XX wieku, w latach 80-tych była już standardem. Takie skóry były bardziej odporne na warunki atmosferyczne i plamy. Rozpoznać je można było po tym, jak pod przetarciami ujawniała się ciemniejsza barwa. W tym czasie powstały znane marki skór samochodowych. Jedną z nich była Connolly. Jej wizytówką były produkowane roślinne garbowane skóry wysokiej jakości.
- Roślinne garbowane skóry barwione tylko powierzchniowo. Dlatego też podczas użytkowania ujawniał się brązowy kolor.
Od tego okresu, garbowanie chromem było opłacalne i bardzo szybko wyparło metodę roślinną. Dzisiaj w przemyśle samochodowym nie jest w ogóle stosowane. Jednak producenci, tacy jak Grupa VW stosuje garbowanie chromowe zamiast syntetycznego. Wizualnie różnica jest nie zauważalna.Procedura garbowania jest istotna, jeśli mowa jest o starej skórze. Mianowicie chodzi o proces kurczenia, stwardnienia i kruchości. Skóra twardnieje od wierzchniej strony z powodu braku pielęgnacji, traci swoje właściwości natłuszczające. Proces ten jest przyśpieszany pod wpływem ciepła i warunków atmosferycznych. Nie istnieją zabiegi, które w 100 % odwracają ten proces. Może rzeczywiście złagodzić takie efekty poprzez stosowanie odpowiednich preparatów, ale nigdy nie da się odwrócić takich uszkodzeń.
Tradycyjnie garbowane skóry (roślinne) zaczynają się kurczyć w okolicy 70 stopni Celsiusza. To wysoka temperatura, szczególnie jeśli mowa jest o kabriolecie z mokrą ciemną tapicerką pozostawią w czystym słońcu. Nowoczesne procesy garbowania (chromowe) ustawiają próg kurczenia się skóry na poziomie od 90 do 100 stopni Celsiusza. Zawsze jednak należy brać pod uwagę, że dobre natłuszczona skóry, będzie kruczeć się wolniej, niż skóra która jest nie pielęgnowana.
Tapicerka skórzana z patyną
Stosunek do patyny zmienił się na przestrzeni lat. Wcześniej skóra "im nowsza" otrzymywa lepsze opinie. Dzisiaj patyna jest rozpatrywana w kategoriach doskonałości i naturalnego piekna. Patyna na skórze to efekt który powstaje na skórze w trakcie użytkowania.
- Archiwalny model z tapicerką uszytą z nowej skóry. Efektu patyny brak.
W 2014 roku oferowane były aukcje w USA z dwoma egzemplarzami MB 300 SL. Obydwa w doskonale odrestaurowanym stanie. Pierwszy obiekt bez efektu patyny na skórze osiągnął 1,4 mln $, drugi z patyną został sprzedany za 1,9 mln $.
Motocalssic Wrocław
Wszędzie gdzie istnieją Fani Oldtimerów, odbywają się targi i zloty miłośników tych pojazdów. Jednym z nich jest Motoclassic Wrocław. Więcej informacji na temat zlotu w sekcji dalsze informacje.
{{#ev:youtube|X9_-uid0hS0|450}}