Skóra samochodowa
Skóra samochodowa i skórzana tapicerka samochodowa istnieje praktycznie od kiedy powstały pojazdy z silnikiem. Było to naturalne przejście od obitych skórą kozłów i siedzisk karet do pojazdów zmechanizowanych. Na początku obicia było robione z garbowanej roślinnie skóry wołowej bez farbowania powierzchniowego, które tak jak siodła były impregnowane olejami i tłuszczem.
- Oldtimer - Przedwojenny rocznik
Ale już bardzo wcześnie zaczęto stosować pierwsze kopf- i powierzchniowo farbowane skóry gładkie. Farbowanie powierzchniowe uczyniło skóry odpornymi na czynniki pogodowe i zaplamienia. W latach 70 i do lat 80 taki rodzaj stosowanych skór był standardem. Te powierzchniowo farbowane, garbowane roślinie skóry samochodowe można poznać po brązowej spodniej stronie.
W tym czasie powstała też ogólnie znana marka skór samochodowych. Była to marka firmy Connolly, której wyroby były wizytówką wysokiej jakości tapicerek ze skóry garbowanej roślinie.
Okres ten był czasem, kiedy zaczęto przemysłowo wykorzystywać garbowanie chromowe i skóry garbowane roślinie zostały wyparte z rynku. W chwili obecnej nie ma już praktycznie skór samochodowych garbowanych roślinie. Istnieją jednak producenci tacy jak Audi, VW czy Porsche, którzy w swoich produktach zamiast garbowania chromowego używają garbowania syntetycznego. Jest to ogólnie przyjęty trend. Z uwagi na szkodliwość chromu coraz więcej producentów przechodzi na garbowanie syntetyczne.
Jeśli wnętrze samochodu jest w całości pokryte skórą mówi się o pełnej tapicerce skórzanej. Tapicerka częściowo pokryta skórą to najczęściej siedzenia w których boczki są skórzane, a siedziska materiałowe (na przykład z Alcantary).
Branża samochodowa sprawdza swoje skóry bardzo surowo. Istnieje bardzo długa lista parametrów, które musi spełniać nowoczesna skóra samochodowa. Każdy producent ma swoje własne normy. Są sprawdzane między innymi następujące parametry:
- Odporność na światło (trwałość na światło)
- Odporności na tarcie (sucho / mokro / z użyciem potu)
- Wytrzymałość na zginanie
- Trwałość łączenia wykończenia
- Wytrzymałość na rozdzieranie
- Przepuszczalność wody
- Odporność na płomień
- Stabilność hydrolityczną
- Cechy skóry w dotyku
- „Oddychalność”
- Stopień połysku
- Podatność na polerowanie
- Podatność na zaplamienie i przebarwienia
- Zapach
- Podatność na skrzypienie
- Emisja związków szkodliwych.
Z uwagi na tak zaostrzone normy testowe skóry samochodowe są dość powtarzalne. Są to prawie zawsze jednokolorowe, farbowane powierzchniowo skóry gładkie.
Chociaż większość skór samochodowych jest bardzo podobna w wypadku poszczególnych producentów zdarzają się jednak osobliwości i przypadki indywidualne. Poniżej przyjrzymy się lepiej tym rzadkością. Opis ten nie jest kompletny! Dlatego zapraszamy do wysyłania nam zdjęć i informacji.
Spis treści
Alfa Romeo
Czas się zmienia w Alfa Romeo, ale tapicerka zawsze w kolorze "rosso".
Audi
Skóry Audi są wolne od chromu i wykończone bez użycia rozpuszczalników. To samo dotyczy teraźniejszych skór Volkswagena i Porsche. Anilina o otwartych porach w RS6 jest rzadkim przypadkiem. Skóry otwarte są bardzo wrażliwe, przez to rzadko używane w samochodach. W samochodach marki Audi znajdują się między innymi następujące rodzaje skór:
- Kodiak
- Valcona: Piękna skóra gładka, która ma tylko bardzo lekkie wykończenie. Chwyt jest bardzo miękki i naturalny, ale jest to też skóra bardzo wrażliwa na czynniki atmosferyczne (przez to nie jest używana w autach cabrio).
- Vienna: Skóra garbowana bezchromowo, zamknięta, barwiona wskroś i odporna na wyblaknie (na przykław w A3)
- Volterra: Skóra garbowana bezchromowo, zamknięta, barwiona wskroś i odporna na wyblaknie (na przykław w A4)
- Nappaleder
Bentley
Bardzo start Bentley ze skórzanymi paskami
- Bentley Azure 2001r
BMW
W samochodach marki BMW znajdują się między innymi następujące rodzaje skór:
- Montana: Skóra Monata w BMW jest skórą gładką pigmentowaną z mocnym wzorem lica. Ziarno skóry jest tłoczone.
- Nasca: Skóra Nasca w BMW jest skórą gładką pigmentowaną z mocnym wzorem lica. Ziarno skóry jest tłoczone.
- Dakota: Skóra Dakota w BMW jest skórą gładką pigmentowaną z mocnym wzorem lica.Ziarno skóry jest tłoczone.
- Bison: Skóra Bison w BMW jest skórą gładką pigmentowaną z mocnym wzorem lica. Ziarno skóry jest tłoczone. Skóry Bison nie należy mylić ze skórą BMW Buffalo
- BMW-Büffelleder: Skóra BMW Buffalo jest skórą z bawołów wodnych i była pierwotnie skóra otwartą. Ostatnia wersja skóry Buffalo została w celu zabezpieczenia pokryta pigmentem.
- Monza: Skóra BMW Monza jest pigmentowaną skórą gładką.
- BMW-Nappa: Skóra BMW Monza jest pigmentowaną skórą gładką z naturalnym licem. W przeciwieństwie do prawie wszystkich skór BMW nie ma wyciskanego lica. W porównaniu do skór z tłoczonym licem Warstwa pigmentu jest też mniejsza. Przez co skóra jest bardziej naturalna. Zobacz też skóry Nappa.
- Lavalina (Alpina): Skóra Lavalina BMW jest też skórą Nappa.
- Cinghalino: Cinghalino (z włoskiego: "prosiaczek") jest rodzajem skóry w samochodach BMW, której wzór lica jest wzorowany na licu skóry dzika.
- Skóry w samochodach BMW
- ""Egzotyczne"
- Dla Skóry BMW Buffalo typowe są blaknięcia i mała odporność na plamy. Na ostatnim zdjęciu widać pigmentowaną skórę Buffalo
- "Siedzenia
- Kolejny wyjątkowy przypadek - siedzenia szyte w tkaninie ze skórzanymi pasami. Szare siedzenie pochodzi BMW E30 Cabrio z 1991 roku
- Zdjęcia z naszej kolekcji
- Wnętrze BMW E28 M5 z 1986 roku w pełni obite skórą. Nawet podsufitka jest obita nubukiem
Cadillac
Typowa Ameryka: Przepych w rozmiarze XXL
Chrysler
Ameryka jest różnorodna
- Chrysler 300 z 1966 roku z błyszczącą metalicznej skóry
Citroën
Citroën też posiada swoje własne "dzieła"
- Citroën DS z 1968 roku
Po Citroën-ie DS, coraz częsciej spotykany w tapicerce samochodowej był kolor w dwóch odcieniach. Bardzo podobny do "Natur Antik" lub do dwutonowego koloru używanego w pojazdach Mercedes-Benz "Cognac Zweiton". Głębsza część "doliny" skóry mają jaśniejszy odcien brązu, a na pierwszym planie - "szczyty" są czerwono-brązowe plamki. Przy Korekcie koloru i naprawy takiej skóry należy uszanować oryginał.
Ferrari
Inny kraj - inne fotele. Włoski styl.
Lamborghini
Kolorowe Lamborghini Espada z 1970.
Mercedes
Marka mercedes ma bardzo długa tradycje, jeśli chodzi o tapicerki skórzane. Nie możemy tutaj niestety pisać o wszystkich detalach. Jednak każdy kolekcjoner oldtimerów, który markę Mercedes ma na uwadze zna wzór tłoczenia Flechtnarbe, czy tapicerkę w kolorze Cognac Zweiton. Ogólnie skóry w Mercedesach uważa się za wysokojakościowe i trwałe.
W mercedesach można znaleźć następujące rodzaje skór: Classic, Catania, Designo (opcja na zamówienie, jeden lub więcej kolorów, najbardziej rzucająca się w oczy), Lugano, Monza, lub nappa.
Skóry Mercedesa są czasem perforowane albo tłoczone, znany jest tutaj rodzaj tłoczenia Mercedes-Flechtnarbe. Przypominający sploty warkocza.
W Maybachu stosowane są warianty wykończenia w których deska rozdzielcza i elementy tapicerki są obite nubukiem. Ten rodzaj skóry zazwyczaj pojawia się tylko w BMW Z1. Jest to bardzo delikatna skóra i dlatego rzadko stosowana.
Mercedes ma również tradycję jeśli chodzi o ekoskórę. Materiał MB-Tex teraz pod nazwą Artico ma dobrą reputację. Jego solidność sprawdza się w taksówkach od pokoleń. W wypadku tapicerek "Twin" Mercedesa mamy do czynienia z połączeniem skóry naturalnej i syntetycznej. Zazwyczaj w przednich fotelach, siedzenie i oparcie wykonane jest ze skóry, ale boki i tylne siedzenia całkowicie wykonane są z skóry syntetycznej. Taka wersja jest tańsza niż pełna tapicerka skórzana.
Wersje specjalne Mercedesa mają nietypowe kolory. Ten wariant jest jednak rzadko spotykany.
Tak zwany "Cognac-2-Ton" zwany też "Natur-Antik" (naturalny antyk) to już żyjąca tradycja.
- "Efekt
- Z biegiem lat, czerwone kropki znikają
- Mercedes z Patyną i urokiem
- Mercedes 300D Adenauer w 1958 bardzo czarujący i z piękną patyną
- Mercedes-Benz 560 na Motoclassic Wrocław
- Nowoczesny Mercedes
Opel
Tapicerki Opla nie są tak krzykliwe:
Porsche
Porsche zawsze było znane ze sportowych tapicerek skórzanych.
Marka Porsche miała tez odwagę równolegle z Amerykanami zaoferować skórę w kolorze metalik.
Skórzany pasek do zamykania maski
Rolls-Royce
Rolls-Royce, prawdziwy salon w skórze
- Rolls-Royce Silver-Shadow z 1969 roku
Volkswagen
VW z kolorowym turniejem Golf'owym
Touareg z wyposażeniem "Individual" to mieszanka skóry gładkiej licowej i anilinowej
Volvo
Volvo z własnym designem
- Volvo Coupe Bertone z 1991 roku
Wiesmann
Wiesmann w pełnej skórze
Filmy o czyszczeniu, naprawie uszkodzeń i oznak zużycia oraz pielęgnacji skór samochodowych