Kurczenie
Kurczenie pod wpływem ciepła
Skóra może się skurczyć z powodu nadmiernego ciepła i twardnienia. Są to typowe uszkodzenia skóry samochodowej - fotela, zagłówków i deski rozdzielczej. Skóra wysycha z powodu braku pielęgnacji wierzchniej strony, tracąc swoje wewnętrzne właściwości natłuszczające.
Proces ten jest przyśpieszany dzięki ciepłu, promieniom słonecznym. Jest to proces nieodwracalny, spowodowany zmianami w strukturze kolagenowej materiału.
Dobrze natłuszczona skóra nigdy nie będzie szybko się kurczyć, tak jak identyczny obszar źle utrzymany. Rodzaj garbowania użyty do wyprodukowania materiału ma bezpośredni wpływ na podatność na kurczenie. Tradycyjne garbowana roślinne skóra zaczyna kurczyć się w 70°C. Taka temperatura działa bardzo szybko np. na kabriolet z ciemna tapicerką wystawiona na palące słońce. W takich warunkach skóra dosłownie "gotuje się". Nowoczesne procesy garbowania chromowego ustawiają próg kurczenia na poziomie 85-110°C.
Rodzaj skóry/garbowania | Temperatura kurczenia |
---|---|
surowa | 60°C - 65°C |
Blöße | 40°C - 60°C |
roślinne | 70°C - 80°C |
chromowe | 85°C - 100°C |
Formaldehydowe | 75°C - 85°C |
Zamszowe | 60°C - 70°C |
Warte odnotowania jest fakt, że garbowanie skóry chromem opóźnia proces kurczenia. Chociaż skóra garbowana syntetycznie (formaldehydowo) zaczyna się kurczyć przy 75°C, proces nie jest tak wyraźny, jak w przypadku zamszu.
Wilgotność skóry ma również wpływ na temperaturę kurczenia. Sucha skóra posiada stabilniejszą temperaturę, niż skóra wilgotna. Ponieważ materiał ten absorbuje wilgoć z otoczenia Parametr ten w kluczowych obszarach zastosowań musi być przestrzegany.
- Tylne siedzenia Oldtimera - kurcząca się skóra na desce rozdzielczej Peugeot 307CC
- Skurczona skóra na zagłówku, która skurczyła się pod wpływem słońca. Wypalony otwór w kanapie od żarówki lampki
Podczas samego procesu garbowania, skóra jest narażona na wyższą temperaturę. Proces ten jest stale monitorowany. Dla przykładu surowe skóry i futra nie powinny być wystawiane na temperaturę wyższą niż 30°C, a ich stabilność na wpływ temperaturę jest nadal niska. Ogólnie temperatura powinna być monitorowana nie tylko podczas garbowania, suszenia, obróbki i wytłaczania.
- Tylne siedzenia BMW E30 Cabrio jest szczególnie podatne na uszkodzenia spowodwowane przez nagrzewanie
- Trudne do wytłuczania kurczenie się poszczególnych obszarów w samochodzie Volvo
- Po lewej - skurczona skóra na skórze meblowej - lampa halogenowa. po Prawej - gorąca ciecz wylana na meble
Fabryczne skurczenie skóry we wnętrzach samochodów
Producenci samochodów i ich dostawcy z procesu kurczenia uczynili incydentalnie korzyści. Zastosowane zostało w kokpitach samochodowych, w celu osiągnięcia stabilności kształtu dłoni na które mają być objęte przedmiotem, a także ze względów praktycznych. Tak zwana stabilizacja termiczna przeprowadzana jest w krótkim czasie, podgrzewając skórę powyżej 100°C - na tyle długo, aby uzyskać postać stałą, ale wystarczająco krótko, aby zapewnić, że skóra będzie nadawać się do użytku.
Klej używany do desek rozdzielczych odgrywa ważną rolę. Musi być mocniejszy niż kurczenie się skóry. Ponadto nie może powodować uszkodzeń, np. przebić kleju.
- Skurczona skóra w kokpicie Peugeot 307CC