Kurczenie

Z Leksykon o skórach
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Logo big.png


Kurczenie pod wpływem ciepła

Skóra może się skurczyć z powodu nadmiernego ciepła i twardnienia. Są to typowe uszkodzenia skóry samochodowej - fotela, zagłówków i deski rozdzielczej. Skóra wysycha z powodu braku pielęgnacji wierzchniej strony, tracąc swoje wewnętrzne właściwości natłuszczające.

Proces ten jest przyśpieszany dzięki ciepłu, promieniom słonecznym. Jest to proces nieodwracalny, spowodowany zmianami w strukturze kolagenowej materiału.

Dobrze natłuszczona skóra nigdy nie będzie szybko się kurczyć, tak jak identyczny obszar źle utrzymany. Rodzaj garbowania użyty do wyprodukowania materiału ma bezpośredni wpływ na podatność na kurczenie. Tradycyjne garbowana roślinne skóra zaczyna kurczyć się w 70°C. Taka temperatura działa bardzo szybko np. na kabriolet z ciemna tapicerką wystawiona na palące słońce. W takich warunkach skóra dosłownie "gotuje się". Nowoczesne procesy garbowania chromowego ustawiają próg kurczenia na poziomie 85-110°C.

Rodzaj skóry/garbowania Temperatura kurczenia
surowa 60°C - 65°C
Blöße 40°C - 60°C
roślinne 70°C - 80°C
chromowe 85°C - 100°C
Formaldehydowe 75°C - 85°C
Zamszowe 60°C - 70°C

Warte odnotowania jest fakt, że garbowanie skóry chromem opóźnia proces kurczenia. Chociaż skóra garbowana syntetycznie (formaldehydowo) zaczyna się kurczyć przy 75°C, proces nie jest tak wyraźny, jak w przypadku zamszu.

Wilgotność skóry ma również wpływ na temperaturę kurczenia. Sucha skóra posiada stabilniejszą temperaturę, niż skóra wilgotna. Ponieważ materiał ten absorbuje wilgoć z otoczenia Parametr ten w kluczowych obszarach zastosowań musi być przestrzegany.



Podczas samego procesu garbowania, skóra jest narażona na wyższą temperaturę. Proces ten jest stale monitorowany. Dla przykładu surowe skóry i futra nie powinny być wystawiane na temperaturę wyższą niż 30°C, a ich stabilność na wpływ temperaturę jest nadal niska. Ogólnie temperatura powinna być monitorowana nie tylko podczas garbowania, suszenia, obróbki i wytłaczania.



Fabryczne skurczenie skóry we wnętrzach samochodów

Producenci samochodów i ich dostawcy z procesu kurczenia uczynili incydentalnie korzyści. Zastosowane zostało w kokpitach samochodowych, w celu osiągnięcia stabilności kształtu dłoni na które mają być objęte przedmiotem, a także ze względów praktycznych. Tak zwana stabilizacja termiczna przeprowadzana jest w krótkim czasie, podgrzewając skórę powyżej 100°C - na tyle długo, aby uzyskać postać stałą, ale wystarczająco krótko, aby zapewnić, że skóra będzie nadawać się do użytku.

Kokpit w samochodzie całkowicie pokryty skórą


Klej używany do desek rozdzielczych odgrywa ważną rolę. Musi być mocniejszy niż kurczenie się skóry. Ponadto nie może powodować uszkodzeń, np. przebić kleju.

deska-rozdzielcza.jpg



Dalsze informacje